Aktiviteter
-1°C

Gemenskap & Aktiviteter

Ruggugglan den 23 januari 2016

Lördagen den 23 jan åkte 45 förväntansfulla pensionärer från Fors till Falu stadsteater för att se farsen ''Ruggugglan-ur spår''. Där fick vi skratta, i framförallt andra akten, tillsammans i fullsatt salong till ensemblens många dråpliga händelser som allesammans utspelades i en tågkupé - allt från nyopererade till tjuvaktiga resenärer åkte med. Undertecknad uppskattade mest den yngste av artisterna.  Han hade flera roller, dels spelade han en kvinnlig servitör men var även en skicklig imitatör, ja t.o.m. som Leif GW Persson för att få hjälp att hitta den långfingrade resenären.

Efter denna uppmuntrande fars tog den hjälpsamma chauffören , Siw Ramsell, oss till en utmärkt restaurang, där vi avnjöt en god halstrad fiskrätt på en bädd av potatispuré med supergod sås till.

Kartongfabrikens pensionärer vill framföra vårt varma Tack till vår Resekommitté med Bo Alvarsson i spetsen, behjälplig av Rune Engström och Jan-Erik Rignell samt Västanhede trafiks Monica Johansson för ett mycket trevlig arrangemang samt sist men inte minst Tack till vårt företag Stora Enso som brukar ge bidrag till sina fd anställda (pensionärsföreningen), så att vi kan genomföra såna här resor/utflykter.

Kfpf:s styrelse genom

Agneta Jansson

Hemlig resa den 18 maj 2016

52 förväntansfulla pensionärer startade resan från Fors-Avesta på morgonen den 18 maj. Från Avesta gick färden mot Sala-Enköping-Stockholm. Många funderingar om slutmålet var det under resans gång. Väl i Stockholm åkte vi mot Lidingö och första delmål, Millesgården. där fick vi "frukostmacka" och kaffe. Därefter en timmes intressant guidning i Carl och Olga Milles trädgård och museum. I trädgården stod reproduktioner av Carl Milles många kända bronsstatyer bl.a. Poseidon. I hans museum fanns stora  och små gipsstatyer som var förarbeten till orginalstatyerna. där var även ett rum med Olga Milles teckningar och målningar. Även Carl Millles syster hade några verk där.

Från Millesgården kryssade vi genom storstans gator, imponerades av chaufförens skicklighet att ta oss igenom många till synes omöjliga trånga passager.

Sollentuna och restaurang Lillstugan var lunchstället för dagen. En liten röd stuga med lummig trädgård. En skön oas med suveränt god mat.

Lasse Åbergs museum i Bålsta var sista målet för dagen, där vi guidades runt bland hans enorma samling. Eftermiddagsfikat serverades och därefter gick bussen mot Dalom igen. En mycket trevlig dag gick mot sitt slut.

Stort tack till vår chaufför Kjell som med van hand tog oss runt denna dag. Tack resekommittén som fixat resan och Tack Stora Enso som bidrar till att vi kommer ut på dessa resor.

/Eva

Hemlig resa nr 2 den 15 augusti 2016.

Den här gången åkte vi mot Falun. Första anhalt blev Svedens gård. Där blev det fika och guidad tur i Linnés bröllopsgård. Färden gick sedan vidare mot Jädraås järnvägsmuseum och en god lunch som var uppdukad i gamla järnvägsvagnar. Blev även en fin tur i gamla vagnar som drogs fram av ett ånglok. På väg hem stannade vi till vid Högbo bruk för eftermiddagsfika.

Än en gång en bra sammansatt resa av vår resekommitté.

Årets julresa den 10 december 2016

Konsert i Filadelfiakyrkan i Stockholm med körer och gästartister, bl.a Nina Söderkvist och Janne Åström.

Innan föreställningen åt vi julbuffé på restaurang Engelen och för den som ville, några timmars flanerande i Gamla Stan.

En mäktig konsert med härlig körsång och bra artister fick avsluta dagen.

/Eva

Vi har i år 2017 gjort två hemliga resor.

Den första resan var den 31 maj. Då besökte vi Nostalgibyn, ligger mellan Lindesberg och Frövi. Ett trevligt ställe som väckte många minnen. Sen for vi till Frövi bruks museum. Där gick vi guidad tur, såg gamla pappersmaskiner och en ölburkssamling på över 30 000 burkar. Därefter blev det middag i ett ombyggt stall på Utvreta gård, Petterssons. God mat och trevligt matställe. Mätta och glada pensionärer äntrade bussen för hemfärd.

Den 30 augusti var det så dags för den andra hemliga resan. Första stopp var en bussfika vid rastplatsen i Lindesberg. Fortsatte mot Alsters herrgård för lunch, sen vidare mot Karlstad. Lars Lerins utställning på Sandgrund var målet för dagen. Guidning, fika sen fritt på stan för den som ville det innan det var dags för hemresa. En trevlig och bra resa.

2018

Medlemsresa till Tallin den 22-25 maj.

Vid ankomst blev det en guidad tur med duktig guide. Eftermiddagen var fri för egna aktiviteter. Middagen intogs på Olde Hansa, i medeltidens tecken. Efter frukost på hotellet dag 2 var det fritt att göra det man ville fram till att båten tog oss hemöver. Tack till resekommittén som ordnat en trevlig och bra resa.

Onsdagen den 5 september åkte vi på Hemlig resa.

Första stopp blev Yxfabriken i Storvik. En ny bekantskap för många. Väldigt intressant att följa hur en yxa blev till.

Därefter for vi till Kungsgården och Rosenlöfs tryckeri. Ett tryckeri som startades år 1890 av bröderna Helmer och Ruben Rosenlöf. Då tryckeriet lades ned köpte Sandvikens kommun in hela anläggningen med alla inventarier. En unik och intressant anläggning.

Vidare mot Gävle och lunch på Gavlerinken Arena.

Efter lunchen åkte vi till Fängelsemuseet. Ett steg in i historien, uppbyggda fängelsehålor från förr, cellfängelset byggdes 1847, till nutid. En intressant tur.

Fika på museet och hemfärd efter en väldigt intressant och trevlig hemlig resa. Stort tack till resekommittén.

Den 16/12-18 åkte vi till Sala silvergruva. Där gick vi först runt på julmarknaden. Sen var det dags att åka 155 m ner i gruvan för att se'' Lucia i underjorden''.Gruvfolkskören underhöll med många kända julsånger. Duktiga sångare i en härlig omgivning och med lite spexinslag. Niklas Ulfvebrand som inledde med första visan och även var körledare, berättade hur det varit i gruvan. En intressant och väldigt underhållande timme.

Hissen ner och upp tog ca 4 min varje tur. Vi stod runt 20 personer ihopträngda i var hiss, det var 2 hissar.

Sen var det dags för julbord i Värdshuset. Bra ordnat och väldigt god mat.

Stort tack till resekommittén som ordnat en väldigt bra resa

PRO är Sveriges största pensionärsorganisation

– intresseorganisationen och mötesplatsen med närmare 400 000 av landets pensionärer.

Tillsammans ser vi till så att livet som pensionär blir bättre och roligare.